Een dag bij Dikkertje Dap

Tussen 8.00 en 9.30 uur worden de kinderen gebracht. Tot 9.30 uur kunnen de kinderen vrij spelen of een puzzeltje maken aan tafel. Ouders/ verzorgers kunnen het brengmoment gebruiken om eventuele bijzonderheden aan de pedagogisch medewerkers door te geven.

Om 9.30 uur gaan we gezellig aan tafel om wat te drinken en het fruit te eten dat de kinderen zelf hebben meegebracht. De dag wordt gestart met een liedje of verhaaltje. Een onderdeel dat steeds weer terugkomt en dus herkenbaar is voor de kinderen. Voor de allerjongsten is het schema minder strak; bij baby's en dreumesen wordt de dagindeling vooral bepaald door hun behoeften en dagritme.

Na het fruit eten kunnen de kinderen lekker vrij spelen. Bij goed weer buiten, bij slecht weer in de groepsruimten. Dagelijks bieden we volgens planning thema activiteiten aan zoals een creatieve activiteit, het spelen van een rollenspel, een beweeg activiteit of het voorlezen van een boekje. Deze planning is gebaseerd op de methode Uk&Puk.

Om ongeveer 11.30 uur gaan de kinderen weer aan tafel voor de boterham. Het tafeldekken gebeurt zoveel mogelijk samen met de kinderen. De kinderen helpen om de bekers op tafel te zetten, het beleg te pakken en de boterhammen te halen.

Na het eten gaan de kinderen slapen. Ze poetsen hun tanden, wassen het gezicht en handen en gaan lekker in hun eigen bed. De kinderen die tussen de middag niet meer hoeven te slapen gaan naar de ‘speldienst’ waar ze met elkaar (buiten) spelen of gezellig een activiteit gaan doen. Vaak is deze activiteit gericht op de overgang naar het basisonderwijs.

Rond 14.00 uur worden de eerste kinderen weer wakker en krijgen ze iets lekkers te eten en te drinken. De middag wordt meestal rustig ingevuld. Er wordt gesproken over het groepsgroeiboek, buiten gespeeld, er wordt een 1 op 1 activiteit gedaan of een activiteit met een klein groepje. Rond 16.30 uur worden de kinderen weer opgehaald. Kinderen uit de late dienst worden uiterlijk om 18.00 uur opgehaald.